Hier vind je diverse tutorials, overzichtelijk gesorteerd op categorie. Bij de Blueprinting tutorials wordt er vanuit gegaan dat er al enige basiskennis aanwezig is, en worden alleen de wat minder goed gedocumenteerde en moeilijkere zaken behandeld.
01 - Een wagon blueprinten
02 - Een EMU met jacobsdraaistel blueprinten (Coming Soon!)
Coming Soon!
Wist je dat je terrein en lofts vanuit Train Simulator weer terug naar je 3d-programma kan exporteren? Een veel vergeten functie die erg handig is als je bijvoorbeeld een object moet maken wat precies op een stuk terrein of een stuk spoor of perron moet passen, zoals bijvoorbeeld een perronkap over een gebogen perron. Bekijk dit filmpje voor uitleg en demonstratie.
Wist je dat Train Simulator werkt met Nvidia 3D Vision? Omdat er (nog) geen fix is voor de 3D Fix Manager zullen schaduwen een beetje raar doen, dus misschien kan je die beter uitzetten, maar als je van 3D-films en games houdt, en je hebt toevallig een bril en een compatibele videokaart en scherm, kan je, als je wil, in 3D van Train Simulator genieten. Het is geen officiëel ondersteunde 3D Vision game, dus er kan van alles gebeuren, zoals met die schaduwen, maar voor 3D-enthousiasten een leuke mogelijkheid.
Wist je dat het Dutch Classics materieel wel degelijk kan werken met de RailDriver? Wat er misgaat is dat de TS2017 Raildriver and Joystick Interface geen lever maps genereert omdat het Dutch Classics materieel niet in de standaard mappen staat. Dit los je op door in de TS2017 Raildriver and Joystick Interface te klikken op "Settings" en dan op "Edit Folder Names". Vervolgens voeg je onderaan de naam van de materieelmap toe, bijvoorbeeld "FolderName=DC40110-MAT54-00" (zonder de aanhalingstekens). Herhaal dit voor al het Dutch Classics materieel waarvoor dit nodig is. Vervolgens save je, en doe je een "Extract Single Folder" en kies je de DutchClassics map (dus niet de DC40110-MAT54-00 map). Nou worden er wel lever maps aangemaakt, en zal alles werken. Deze fix werkt ook voor veel ander materieel wat out of de box geen lever maps genereert.
Hieronder enkele nuttige websites waar ik zelf veel aan gehad heb. Vooral die bovenste 2 had ik niet zonder gekund. Bij ChrisTrains valt veel te leren over ingewikkeldere zaken zoals regendruppeleffecten en geluiden, The Grade Crossing is de bijbel voor elke 3DCrafter gebruiker die naar Train Simulator wil exporteren, en de officiële DTG documentatie blijft onmisbaar waar het op blueprinting aankomt, alhoewel die ook veel te wensen over laat.
ChrisTrains
The Grade Crossing
Officiële DTG Documentatie